IICM2013
   
English
مقالات بین المللی پذیرفته شده مقالات شفاهی نشست ملی مقالات پوستری نشست ملی محورها و راهنمای ارسال مقاله
اخبار کنفرانس
عنوان : رئیس پارک علم و فناوری زنجان:عدم توانایی در معرفی توانمندی‌های آموزشی و فناوری يكي از مشکلات دانشگاهی است
   
تاریخ ارسال : ۱۳۸۹ دوازدهم بهمن
 
متن خبر :
رئیس پارک علم و فناوری زنجان گفت: دانشگاههای کشورمان در مقایسه با دانشگاههای رتبه بالایی مانند مالتی میدیای مالزی از توانایی بیشتری برخوردارند اما میزان زیادی از مشکل مرتبط با عدم توانایی دانشگاهی ما در معرفی توانمندی های آموزشی، پژوهشی و فناوری است.
دکتر جلیل خاوندکار در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجو در زنجان، با اشاره به اینکه خوشبختانه استان زنجان در 20سال اخیر در بحث پژوهش و در 10سال اخیر در توسعه فناوری جزو شهرهای پیشتاز کشور بوده است گفت: زنجان در برخی از رشته های علمی به ویژه علوم پایه و توسعه فناوری های اطلاعات ارتباط، زیست فناوری و ریزفناوری، برق و الکترونیک با تجاری سازی این دستاوردها موفقیت شایان توجهی داشته است.
 
وی با بیان اینکه استان زنجان یکی از پارکهای علم و فناوری پیشرو کشور را در خود جای داده و 3 مرکز رشد در حوزه های ICT، عمومی و دارویی و همچنین 4مرکز کارآفرینی فعال دارد اظهار داشت: در زمینه مباحث مرتبط با پیشرفت، پارک علم و فناوری زنجان به عنوان مرکز منطقه ای سرمایه فکری و برگزار کننده سلسله کنفرانس های سالانه بین المللی مدیریت سرمایه فکری از سوی سازمان آموزش علمی، فرهنگی کشورهای اسلامی و سازمان بین المللی آموزش علم و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و تعدادی از سازمانهای بین المللی، منطقه ای و دانشگاههایی از سراسر جهان حمایت می شود.
 
رئیس پارک علم وفناوری زنجان در ادامه تصریح کرد: فناوری های توسعه یافته در پارک علم و فناوری زنجان توانسته اند بخشی از نیازهای حیاتی کشور را تأمین کنند که مدل مشابه خودروی آموزشی، تجاری سازی تولید پروتئین و کمپوست از زباله، تولید نرم افزارهای جدید، تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، فناوری های مرتبط با سرب روی و فروش فناوری در فن بازار ملی و تمهید بازارهای بین المللی از جمله این کوشش ها است.
 
خاوندکار با بیان اینکه شاخص های کشورهای غربی در رتبه بندی دانشگاهها به همان اندازه ای اعتبار دارد که مؤلفه های تشکیل دهنده امتیاز واحد اعتبار هستند افزود: برای نمونه در یکی از این مدل های ارزیابی حضور دانشگاه در فضای مجازی و میزان تکرار و ارجاع آن در اینترنت به عنوان امتیاز تلقی می شود بدیهی است در چنین سامانه ی ارزیابی، برخی از شاخص های مهم نادیده گرفته می شوند یا در مدل های ارزیابی دیگر، شاخص هایی مانند تعداد دانشجو، تعداد هیأت علمی از اهمیت بالایی برخوردار است که موجب می شود خروجی های دانشگاه در تولید دانش کمتر در نظر گرفته شود که اگر ما دانشگاه را به عنوان مرکز تولید علم و فناوری در نظر بگیریم این نوع رتبه بندی اعتبار خود را از دست خواهد داد.
 
وی با اشاره به دوران حیات دانشگاه در دنیا که 3نسل را پشت سر گذاشته است یاداور شد: نسل اول دانشگاههای سنتی که اصطلاحاً به آنها دانشگاههای آموزش محور یا هوم-بولتی گفته می شود، نسل دوم دانشگاههای پژوهش محور و برخی از دانشگاههای صنعتی را شامل می شود و نسل سوم که پیشرفته ترین دانشگاهها به شمار می آیند دانشگاه کارآفرین نامیده می شود.
 
این استاد دانشگاه تهران، توأم بودن علم و عمل را خصلت دانشگاه کارآفرین عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در میان مقالات علمی کنفرانس بینالمللی مدیریت سرمایه فکری تعدادی مقاله جدی برای ارزیابی دانشگاهها و بر اساس سرمایه فکری هم از داخل و هم از خارج کشور ارائه شده که نگاه یکسو نگر و تک بعدی را مورد انتقاد قرار می دهد و خروجی دانشگاه را با مدل های سرمایه فکری اندازه می گیرد که اجمالاً دیدگاهی معناگر است.
 
رئیس پارک علم و فناوری زنجان، با اذعان به اینکه دانشگاههای ایران رتبه مناسبی در میان دانشگاههای جهان ندارند ابراز داشت: میزان زیادی از مسئله و مشکل مرتبط با عدم توانایی دانشگاهی ما در معرفی توانمندی های آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه است و این مسئله را زمانی می توان فهمید که شما برای نمونه دانشگاههای معتبر ایران مثل دانشگاه تهران، دانشگاه شریف یا همین مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را با دانشگاه رتبه بالایی از مالزی مانند دانشگاه مالتی میدیا به چشم ببینید و مقایسه کنید خواهید دید که دانشگاههای ما توانایی بالاتری دارند ولی متأسفانه در ابراز آن ناتوانند.
 
خاوندکار ادامه داد: اما در میان کشورهای اسلامی، دانشگاههای ایرانی قابل توجه و دارای اعتبارند به ویژه ایران در بسیاری از موارد مرکز منطقه ای فعالیت های علمی به حساب می آید که نمونه بارز آن مرکز منطقه ای سرمایه فکری در زنجان است به علاوه این که رئیس مرکز منطقه ای سازمان آموزش علم و فناوری نیز از ایران انتخاب شده است.
 
این مدرس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، حضور نسبتاً پررنگ دانش پیشه های ایرانی و زنجانی در آکادمی علوم جهان سوم، نظام استنادی بین المللی، نقشه دانش جهانی و سازمان علمی آموزشی فرهنگی کشورهای اسلامی را از دیگر اعتبارات مهم ایران برشمرد و اظهار داشت: آینده علم و فناوری ایران نیز بسیار درخشان پیش بینی می شود و این نه تنها بر مبنای افتخارات موجود بلکه برپایه بیش از 2200مرکز دانشگاهی کوچک و بزرگ کشور و بیش از 5/1 میلیون دانشجویی است که از میان آنها قطعاً دانش پیشه هایی با ارزش برخواهند خواست.
منبع: خبرگزاری دانشجو
   
   
برگزارکنندگان و حامیان
كليه حقوق اين وب‌سايت محفوظ برای کنفرانس بین‌المللی مدیریت سرمایه فکری
طراحی و اجرا: شرکت آداک