"سرمایه فکری؛ مدیریت توسعه و مدلهای سنجش"، عنوان کتابی است که توسط آقایان: دکتر جلیل خاوندکار، مهندس احسان خاوندکار و افشین متقی تالیف و مشترکا توسط انتشارات وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و مرکز آموزش وتحقیقات صنعتی ایران به چاپ رسیده است. کتاب حاضر سومین کتاب از مجموعه کتب توسعه اندیشه کارآفرینی "تاک" است که توسط مولفین به رشته تحریردرآمده و توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طبع رسیده است. درمقمدمهای که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این کتاب نگاشته شده،آمده است:" ...این کتاب، بهعنوان دانش میان رشتهای درحوزه های علمی مدیریت، فنآوری اطلاعات و دانش، نخستین کتاب جامع مدیریت و سنجش سرمایه فکری به زبان فارسی است که نتیجهی چندین سال کار جدی علمی- تحقیقی نویسندگان است. بررسی های انجام شده در جریان بررسی انتشار کتاب، نشان دادکه جامعیت مدلها، روشها و رهنمودهای ارائهشده در کتاب حاضر، بعضا ازکتابهای منتشرشده در کشورهای پیشرفته نیز پیشی میگیرد. انتشار چنین کتابهای روزآمدی در حوزهی کسب و کار مدرن، فرهنگ کسب و کار و مدیریتِ سرمایهی فکری میتواند در بهبود اندیشهورزی، ارتقای سطح مدیریت وتوسعهی کارآفرینی در کشور مفید واقع گردد. از اینرو، مطالعهی کتاب، به اصحاب دانش درحوزه های علمی مدیریت، فناوری اطلاعات و دانش توصیه میگردد...".
کتاب سرمایه فکری؛ مدیریت توسعه و مدلهای سنجش، در 424صفحه و در قالب پنج فصل تالیف شده است. مولفین در پیشگفتار این کتاب عنوان میدارند که:
"... کتاب حاضر در قالب پنج فصل و یک ضمیمه تالیف شدهاست. در فصل نخست این کتاب، مروری بر چیستی و چگونگی دانش، بهعنوان درگاهی برای بررسی مختصات پدیدارشناسانهی کسب و کار در اقتصاد دانشپایه در نظر گرفتهشدهاست. سپس از دریچهی این شناخت، صور و اشکال جدید منابعدر اقتصاد دانشپایه مورد مطالعه قرار گرفته است. در قالب این مطالعه، به مفهوم و تاریخچهی پیدایش داراییهای نامشهود سازمان و مولفهها و نقشآنها، توجه شدهاست. در ادامه با تمرکز بر مفهوم سرمایهی فکری، تاریخچه،مولفههای تشکیلدهنده و چارچوبهای طبقهبندی این سرمایه از نقطه نظردیدگاههای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. سرمایهی انسانی، سرمایه ی ساختاری و داراییها/سرمایههای دانشی و اطلاعاتی، موضوعاتی هستند که پساز تدقیق در حوزهی سرمایهی فکری، به طور مجزا مورد مطالعه و تدقیق واقع شدهاند.
فصل دوم این کتاب، با مروری بر مفاهیم مدیریت سرمایهی فکری وشناسایی مرزها و الزامات آن، آغاز شدهاست. در قدم بعد، به مدیریت توسعهی سرمایهی فکری از دریچهی تمرکز بر مدیریت دانش، در مرزهاي سرمایهی فکری و مولفههای تشکیلدهندهی آن پرداختهشدهاست. فرهنگ تاثیر به سزایی برسرمایهی فکری دارد. در عین حال، فرهنگ را میتوان بستر پیوند دهندهي مولفههای مختلف سرمایهی فکری در سازمان بهحساب آورد. از اینرو بخش بعدی مباحث مرتبط با مدیریت توسعهی سرمایهی فکری، بر مدیریت فرهنگ درسرمایهی فکری و مولفههای آن اختصاص یافته است. در ادامه، بر یادگیری سازمانی بهعنوان چارچوبی توانمندساز و افزایندهی دانش و سرمایهی فکری تمرکز شده و از این دریچه بر نقش و اهمیت مدیریت یادگیری سازمانی درسرمایهی فکری و هدفگذاری و الزامات یادگیری اثربخش در راستای توسعه ی سرمایهی فکری توجه شدهاست. قابلیت سازمانی، بهعنوان ویژگی اثرگذاربر حرکت سازمانی بهطور مستقیمی بر ظرفیت توسعهی سرمایهی فکری سازمان نقش دارد. لذا توجه به مدیریت قابلیت سازمانی و قابلیت توسعهی سرمایه یفکری سازمان، موضوعی است که مدیریت سرمایهی فکری در سازمان را به نتایج مطلوب در ایجاد توانمندیهای جدید در حوزهی سرمایهی فکری رهنمون خواهدساخت. از اینرو در گام بعد، به مدیریت قابلیت سازمانی و موقعیت قابلیت سازمانی در توسعه و مدیریت سرمایهی فکری پرداخته شدهاست. در بخش پایانی این فصل، ضمن تمرکز بر مشارکت بین سازمانی بهعنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای مرتبط با سرمایهی ساختاری رابطهای سازمان، الزامات مدیریت مناسب این ظرفیتها در جهت توسعهی سرمایهی فکری مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل سوم این کتاب، در ابتدا به بررسی مفهوم عملکرد، اصول ورویههای سنجش عملکرد پرداخته شدهاست. در قدم بعد، بهعنوانپیش زمینهای در سنجش سرمایهی فکری، بحث حسابداری داراییها مورد توجه قرار گرفته است. سپس از دریچهی شناخت حاصلآمده از دریچهی مرور مفاهیم حسابداری داراییها، بحث مفصلی پیرامون حسابداری داراییهای نامشهود وسرمایهی فکری، نقاط قوت و ضعف سیستمهای حسابداری مختلف در ارزشگذاری داراییهای نامشهود و سرمایهی فکری و حالتهای ممکن در حسابداری آنها،صورت پذیرفته است. در قسمت بعدی این فصل، ضمن بررسی جنبههای مختلف سنجش سرمایهی فکری، تمامی مدلهای توصیفی سنجش سرمایهی فکری در قالب پنج طبقهبندی مدلهای مبتنی بر سرمایهی بازار، مدلهای مستقیم سرمایهیفکری، مدلهای بازده داراییها، مدلهای کارت امتیازی و مدلهای تجسمی،معرفیشده، طریقهی پیادهسازی، شاخصها و سنجههای آنها و همچنین نقاط قوت و ضعف هر یک، بررسی شدهاست. در بخش بعد، تمامی مدلهای تجویزی سنجش سرمایهی فکری معرفیشده، طریقهی پیادهسازی، شاخصها و سنجههای آنها وهمچنین نقاط قوت و ضعف هر یک، مورد بررسی قرار گرفته است. سپس، مدلهای کلان سنجش داراییها و سرمایههای دانشی معرفی شدهاست. در واپسین بخش این فصل، ابزارهای مرتبط با سرمایهی فکری مورد بررسی قرار گرفتهاند. درمجموع، در این فصل تمامی 56 مدل و ابزار مطرح دنیا در حوزهی سنجش سرمایهی فکری بهطور کامل مورد بررسی قرار گرفتهاند.
در فصل چهارم این کتاب، مهمترین کتابهای منتشرشده توسط افراد برجسته و شناخته شده ی جهانی در حوزهی سرمایهی فکری، در قالب کتابشناسی سرمایهی فکری معرفی شدهاند. فصل پنجم این کتاب، مشتمل بر واژهنامهی انگلیسی به فارسی سرمایهی فکری است. این واژهنامه، شامل برابر نهاد فارسی بیش از 1200واژهی انگلیسی است که در مباحث مرتبط با مدیریت و سنجش سرمایهی فکری مورد استفاده قرار میگیرند. پیوست یک این کتاب، به معرفی تاثیرگذارترین کتابها و مقالات در تاریخ سرمایهی فکری از آغاز تا حال حاضر اختصاص دارد. این پیوست، در واقع مکمل جداولی است که در بررسی تاریخی تطور مفهوم سرمایهی فکری در فصل نخست، مورد اشاره قرار گرفته است.
پیوستارمخاطبان این کتاب، مدیران و کارگزاران بورس، مدیران ارشد و میانی و به خصوص مدیران مالی سازمانهای دولتی و خصوصی، حسابداران، کارآفرینان،اساتید و دانشجویان دانشگاهها هستند. مولفین امیدوارند تا این کتاب بتواند در هدایت سازمانهای دولتی و خصوصی ایرانی به سوی مدیریت و سنجش سرمایهی فکری، مفید واقع گردد. بهطور طبیعی طرح اول بار هر موضوع نظری جدید، میتواند چالشهایی را با خود به همراه داشته باشد. از این رومولفین بر این باورند که همکاری و اشتراک نظرات و پیشنهادات خوانندگان این کتاب و علاقهمندان حوزهی سرمایهی فکری، میتواند در هرچه بهتر شدن این کتاب در چاپهای بعدی یاری رسان باشد. از اینرو از تمامی پژوهشگران،علاقهمندان و مخاطبان این کتاب دعوت میشود تا از طریق تماس با پست الکترونیکی، مولفین را از نقطه نظرات خود یا کارهای تحقیقی در دست انجامخود در رابطه با سرمایهی فکری مطلع سازند.....".
اطلاعات این کتاب براساس عنوانبندی فیپا عبارتند از:
عنوان کتاب:سرمایه فکری؛ مدیریت توسعه و مدلهای سنجش؛
مولفین: دکتر جلیل خاوندکار، مهندس احسان خاوندکار، افشین متقی
ناشر: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سال چاپ: 1388
تعداد صفحات: 424 صفحه
شابک: 6-64-2841-964-978